Pages

Monday, October 3, 2011

Hari Kebangsaan Disambut Meriah di China


Upacara meletakkan kalung bunga kepada Tugu Peringatan Pahlawan di Medan Tian'anmen Beijing diadakan sempena ulang tahun ke-62 penubuhan Republik Rakyat China semalam. Upacara itu turut dihadiri oleh pemimpin China antara lain Presiden Hu Jintao, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan China(NPC), Wu Bangguo dan Perdana Menteri Wen Jiabao.


Aktiviti merayakan Hari Kebangsaan juga diadakan di pelbagai tempat di China. Ini termasuk persembahan tarian dan seni mempertahankan diri yang diadakan di Xi'an, sebuah bandar yang bersejarah di negara ini. 


Dalam jamuan Hari Kebangsaan yang diadakan di Beijing pada 30 September lalu, Perdana Menteri China, Wen Jiabao berkata, tahun ini ialah ulang tahun ke-90 penubuhan Parti Komunis China dan juga tahun pertama bagi pelaksanaan Rancangan Lima Tahun Ke-12. China komited untuk merealisasikan kemodenan negara di samping mengekalkan jalan pembangunan secara damai. Selain itu, China juga akan terus berusaha bersama rakyat pelbagai negara untuk memberi sumbangan kepada kedamaian dan kemakmuran dunia.



http://malay.cri.cn/601/2011/10/02/21s124656.htm

No comments:

Post a Comment