Pages

Monday, December 26, 2011

Hu Yakin Hubungan China-Jepun Bermanfaat bagi Kedamaian Asia


China dan Jepun tetap mengekalkan permuafakatan bestari bagi mengukuhkan dan mengembangkan hubungan strategik, yang bermanfaat bagi merealisasikan perkembangan bersama, juga mewujudkan kedamaian, kestabilan dan kemakmuran Asia malah sejagat.

Demikian dinyatakan oleh Presiden China , Hu Jintao ketika mengadakan pertemuan dengan Predana Menteri Jepun, Yoshihiko Noda di Beijing hari ini.


Hu Jintao berkata, hubungan China dan Jepun berkembang baik sepanjang tahun ini. Tahun 2012 merupakan ulang tahun ke-40 pemulihan semula hubungan diplomatik kedua-dua negara. Kedua-dua negara akan mecapai persepakatan penting mengikut empat dokumen politik bilateral. China dan Jepun harus mengambil iktibar sejarah dan bersama-sama membuka lembaran baharu bagi hubungan strategik dengan meningkatkan kepercayaan dan memperluas kerjasama.

Yoshihiko Noda mengatakan, perkembangan pesat China merupakan peluang yang baik bagi negaranya dan seluruh dunia. Negaranya dan China akan mengambil peluang tersebut bagi mempererat kerjasama dalam bidang perdagangan, perlindungan alam sekitar, kewangan dan pelancongan pada tahun 2012.

Ketika menyebut situasi di Semenanjung Korea, Hu Jintao dan Yoshihiko Noda bersedia meningkatkan komunikasi antara satu sama lain bagi kedamaian dan kestabilan di rantau itu dan Asia Timur Laut.



http://malay.cri.cn/601/2011/12/26/241s126977.htm

No comments:

Post a Comment