Pages

Tuesday, March 24, 2015

Wang Yi Temui Kishida Fumio


Menteri Luar China, Wang Yi menemui rakan sejawatnya dari Jepun, Kishida Fumio sebelum menghadiri Pertemuan Menteri Luar China, Jepun dan Republik Korea Ke-7 di Seoul semalam.

Wang Yi berkata, China dan Jepun telah mencapai persepakatan empat perkara mengenai memperbaiki hubungan dua hala sempena Sidang Kemuncak APEC pada bulan November lalu di Beijing. Sama ada hubungan antara kedua-dua negara ini dapat diperbaiki, bergantung kepada pelaksanaan persepakatan tersebut. Jepun patut mengkaji faktor yang menjejaskan hubungan dua hala pada beberapa tahun lalu, menangani masalah sejarah dengan betul, dan memberikan syarat baik bagi perkembangan dua hala yang normal.

Kishida Fumio pula berkata, interaksi dan kerjasama kedua-dua negara dalam beberapa sektor dipulihkan selepas persepakatan empat perkara dicapai pada tahun lalu. Kedua-dua negara diharap mengambil peluang pertemuan menteri luar kali ini, meningkatkan interaksi dan kerjasama dalam pelbagai peringkat dan bidang, memperkukuh trend memperbaiki hubungan dua hala dan berusama bersama-sama untuk mengembangkan hubungan dua hala menghadapi ke hadapan. Tahun ini merupakan ulang tahun ke-70 berakhirnya Perang Dunia II dan penubuhan PBB, Jepun berhasrat untuk menjunjung semangat memandang sejarah dengan betul dan memandang masa hadapan, memberikan sumbangan demi memperbaiki hubungan dengan China.



http://malay.cri.cn/601/2015/03/22/27s155173.htm

No comments:

Post a Comment