Pages

Wednesday, September 10, 2014

Seri Paduka Mulakan Lawatan di Beijing


Menurut laporan UTUSAN, Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah berangkat tiba untuk lawatan negara selama tiga hari ke Beijing, China bermula kelmarin.Keberangkatan tiba Seri Paduka berdua yang diiringi Menteri Pendidikan Kedua, Datuk Seri Idris Jusoh selaku menteri pengiring serta pegawai kanan kerajaan, disambut oleh Timbalan Menteri Luar China, Qian Zhongshan, Duta Besar Malaysia di China, Datuk Iskandar Sarudin dan Duta Besar China di Malaysia, Huang Huikang.

Seri Paduka berdua turut menerima penghormatan daripada kawalan hormat terdiri daripada 36 anggota Angkatan Tentera China.

Datuk Iskandar berkata, lawatan Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong ke China merupakan undangan Presiden China Xi Jinping selain membalas lawatan Xi ke Malaysia pada Oktober tahun lepas. Lawatan ini juga bertujuan mengeratkan hubungan dua hala antara Malaysia dan China yang terjalin lebih 700 tahun lalu dan secara diplomatik terjalin selama 40 tahun.

Seri Paduka berdua akan berangkat ke Hangzhou pada hari Sabtu untuk meneruskan lawatan selama tiga hari di sana.



http://malay.cri.cn/901/2014/09/05/102s151468.htm

No comments:

Post a Comment