Pages

Thursday, June 5, 2014

China, Kuwait Perkasa Persahabatan, Kerjasama


China bersedia memperkasakan pertukaran lawatan peringkat tinggi dan kesalingpercayaan politik dengan Kuwait, serta saling menyokong dengan negara itu dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan teras dan keprihatinan utama masing-masing, sekali gus meningkatkan hubungan kedua-dua negara ke tahap baharu.


Perdana Menteri China, Li Keqiang berkata demikian ketika bertemu dengan Perdana Menteri Kuwait, Sheikh Jaber Al-Mubarak Al-Hamad Al-Sabah di Beijing petang semalam.



Li berkata, China bersedia mengambil bahagian dalam projek pembinaan landasan kereta api Kuwait, dan mengalu-alukan negara itu menyertai pembangunan zon ekonomi Laluan Sutera dan Laluan Sutera Maritim Abad Ke-21.



Sheikh Jaber Al-Mubarak Al-Hamad Al-Sabah berkata, China merupakan sahabat baik bagi negara Arab. Kuwait menghargai peranan membina China dalam hal-ehwal antarabangsa dan serantau. Kuwait akan terus memainkan peranan positif untuk menggalakkan hubungan antara China dengan negara Arab serta hubungan China dengan Majlis Kerjasama Teluk (GCC).



http://malay.cri.cn/601/2014/06/04/241s149481.htm

No comments:

Post a Comment